A tartós fogyás három alappillére

Avagy fogyókúra helyett életmódváltás

2018. július 09. - Életízesítő

Már bőven benne vagyunk a strandszezonban, és vannak, akik ilyenkor döbbennek rá, hogy újévi fogadalmuk ellenére nem sokat tettek azért, hogy fittebbek, karcsúbbak legyenek. Lekerülnek a mindent takaró ruhák, és sokan az instant fogyás érdekében brutális fogyókúrákba kezdenek. De vajon hogyan reagál a szervezetünk a radikális fogyásra és az egyoldalú táplálkozásra? És mi a megfelelő, hosszútávú, biztos eredményt garantáló megoldás a súlyproblémákra?

tt4wzbe3zynej4ihuj6phbkmu_3sahuotfcml86mesc3r1qd-hs6qhk9dzmlusef7rvbn7jcm2kakfw2ugw1zouasysxuizn5a5zb6feskocxrvrr0oi7ooldzij8f4etffm_ke67oivumvfw0syuie7kedswycqxq1oqggvny70lwtu0wee_wg_s2048.jpg

Valami nincs rendben körülöttünk. Karcsú női testek a magazinokban, izmos pasik a netes hirdetésben, édes finomságok por alakban, melyek rohamos testsúlycsökkenést ígérnek. A fogyókúra lassan minden felnőtt (és egyre több kiskorú) mindennapjába bekúszik. Alattomosan-e vagy sem, azt döntse el mindenki saját maga!  De aki kalóriaszámlálgatásra adja a fejét, azért nézzen körül alaposan, sőt, szánjon elég időt magára, hogy megtudja, valóban gyors fogyásra vágyik, vagy bele tud vágni egy hosszútávú minőségi változásba.

Egy kis fogyókúra-történelem

Lord Byron, az intellektuális és ironikus pengeváltásairól is ismert angol romantikus költő, aki egyszerre volt anorexiás és bulímiás celeb a maga idejében, állandó diétán élt élete végéig. "Legnagyobb keserűségemre napról napra bölcsebb vagyok" - írta. Vagy a "mi Sissink" I. Ferenc József felesége, Erzsébet császárné és magyar királyné rendkívül szigorú diétát és mozgásban gazdag életmódot írt elő magának. Derékbősége nem haladta meg az 50 centimétert. De ha mégis, akkor napokig egy falatot sem evett. Az önsanyargatás tehát hozhat látványos eredményt, de lemondással és állandó bűntudattal jár, ha ingadoznak paramétereink. Ma már komoly kihívást jelent mind a fogyni vágyók, mind a fogyásra buzdító kampányok számára, melyik szuperdiétát kell/érdemes követni.

Tévtanok - Önsanyargatás

Évtizedekkel ezelőtt a fogyókúra egyenlő volt az önsanyargatással. Rengeteg táplálékot dobtak tisztítótűzbe, mert hizlal. Ezt ne egyél, azt ne fogyaszd semmi szín alatt! Aztán jött a csodaporok, csodateák  és csodakoktélok ideje, melyeket gyártóik ismert arcokkal promotáltak. Mert ha ismerős arc mosolyog le ránk egy plakátról vagy a tévéből, akkor neki csak hiszünk már… Nem? Egyre több könyv jelent meg (s jelenik is meg a mai napig) a témában. Hangzatos nevű doktorok írják meg a leghatásosabb módszert, hogyan érjük el a kívánt karcsúságot. A fogyókúra eredményességét teljesen ismeretlen, ám jól csengő nevű  kutatási csoportok számadatai is igazolják a bestseller opusokban, biztos, ami biztos alapon. Cél a meggyőzés arról, hogy a tuti fogyókúra-módszert tartod a kezedben.

att-h9qqsd6rlvtafntugcjerxi7jlvjoj2nyyz8xvuwguholtt-z5tbpvtdfamq3ekiwayjarhwzgahqcgmdvg26gm73rrlcbvttdpne5zpxneqqoifishu3ntg_j4ap6abwoqg07na-bvwfr6dtfm8aknft7x2hztym0tejeyvwbvqr03-vmu0j9uv7ac_s2048.jpg

Inkább az életmód

Néhány éve viszont már inkább olyan fogyókúra trendek kerültek élvonalba, ahol már szó sincs a szervezet kiéheztetéséről, ami előkészíti a talajt a jojó-effektusnak, hanem az optimális testsúly egészséges kialakítására hívják fel a figyelmet. Hangsúlyozzák, hogy nem fogsz egyik napról a másikra lefogyni, s nem úszhatod meg a diéta mellett a mozgást sem. Igaz, némelyik fogyókúrás program megelégszik a napi 30 perces sétával, de ha eddig csak az irodában üldögéltél, és light sajtos szénhidrátcsökkentett cipócskát majszoltál, akkor első lépésnek ez is megfelel. A Súlyfigyelő-diéta (Weight Watchers) abban segít, hogy ne kelljen állandóan számolgatnod a kalóriákat, s megengedi az édesség fogyasztását is, de mindent mértékkel kell fogyasztanod.

Másik étrend a rugalmas vegaság mellett teszi le a voksát, azaz fokozatosan csökkenti hétről-hétre a húsadagodat, s nagy figyelmet szentel a nyers alapanyagok fogyasztásának is. S itt van a híres Atkins név is, akinek kevés szénhidrát fogyasztását engedélyező étrendje sokaknak, köztük sok sztárnak hozott sikert. Ami fontos, hogy ma már könnyen követhető programokra lelhetünk, amelyek hangsúlyt fektetnek a mozgásra, az aktív életmódra, egy egészséges testsúly kialakítását, s annak tartósságát célozzák meg, s a hívószó a villámdiétákkal szemben az életmódváltás.

vcfry8nxdtt3rvyjtv5qdrimrxfyqcovsf2wx6qryswpolvysrdlfpp29gxaqscty91sra5z7iloyq9uavojkyvmgj-q_ntrtrkun8whxd6uyendcyr8gf8cyd6i2u8iqqdo8zgv96gpfosm8nx-qqp3lh99qzacjyv0ywcjgussqnkbpie_s2048.jpg

Három pillér

Nagyon fontos alapvetés, hogy az egészség három alappillére a megfelelő táplálkozás, a rendszeres mozgás és a helyes gondolkodás.

Egyértelmű, hogy a három közül a táplálkozáson a többihez képest aránytalanul nagy hangsúly van. Persze ajánlott, hogy kímélő, zsírszegény ételeket együnk, fogyasszunk sok salátát, a főételek kísérőjeként pedig majonézből és ketchupból válasszuk a csökkentett energia- és cukortartalmú termékeket. A második pillér, vagyis a mozgás fontosságával is tisztában vagyunk, de a helyes gondolkodásról gyakran megfeledkezünk. Pedig ez irányítja a másik kettőt is. Ha gondolkodásmódunk, tudatosságunk, értékrendünk és célunk nem megfelelő, akkor hiába bármilyen fogyókúrás program, nem lesz hosszútávú a siker. Hiába bármilyen edzésterv, nem lesz kitartásunk azt végigcsinálni. Természetesen nem az a következő lépés, hogy betérjünk valamely instant megvilágosodást kínáló webshopba, de nem kerülhetjük el, hogy a saját erőnkből, vagy más segítségével rá ne döbbenjünk a súlyproblémák vagy más egészségügyi problémák hátterében meghúzódó mélyebb okokra. Ez már eleve nehéz mentális feladat, viszont ha az okokkal tisztában vagyunk, utána elkezdhetjük azokat kezelgetni, hogy aztán valódi fittségre tegyünk szert.

El kell fogadni, hogy a tartós fogyás is, mint oly sok minden, fejben dől el.

rkqauvxccavzfrk9go_h7mpjnoiat_b0zxsfexclbv_6uvo1bz9lmslucjr4bpbdv6hrghrbrm1ebhmx6zcgfophtbjbltuw_dysg-oqvgmcxtxctfxt_-6h7gqsuxx3owkzh7xia3pjp8jbn10bmywxr81b_uv_pvq6rjdtillos5sel3m_s2048.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eletizesito.blog.hu/api/trackback/id/tr4014102505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.